Bruk den innebyggede søkefunksjonen i nettleseren for å finne artikler.
Artikkel |
Forfatter |
Barn med språkforståelsesvansker – hvem er de? |
Torhild Kausrud |
Minoritetsspråklige elever og ordlæring |
Finnborg Scheving |
Prosjekt “KALS - 10. trinn” – et aksjonsforskningsprosjekt |
Oddbjørn Knutsen |
Leder: PP-tjenestens faglige bidrag |
Fritz Johnsen |
Kartlegging av elevers ferdigheter i språk og lesing |
Gunvor Dalby Vea, Ernst Ottem og Jørgen Frost |
Vurdering av tilfredsstillande utbytte av opplæringa |
Tor Gunnar Sandve |
Det gjelder gjeld, ungdom og rehabilitering |
Hanne Thommesen |
Logopedens rådgiverrolle |
Toril Risberg |
Forum 1-2014 |
Kathy A. K. Johannessen |
Leder: Nytt år – nye muligheter |
Jan Mossige |
Aldrende personer med autisme og Asperger syndrom og problemer i hverdagen |
Nils Kaland |
Personer med autisme og Asperger syndrom og suicidal atferd |
Nils Kaland |
Assessing language engageability and exploraton – the development of a questionnaire for young children |
Ernst Ottem |
Hvordan ivaretar vi likeverdsprinsippet? |
Julie Ek Holst-Jæger |
Pedagogisk entreprenørskap som livsmestringskompetanse |
Ove Pedersen |
Forum: Henvisningsrett for psykologer |
Christel Sundsfjord |
Leder: Buskerudprosjektet |
Jan G. Mossige |
Strukturert vokabularundervisning i grunnskolen og førskolen |
Ernst Ottem og Jan G. Mossige |
Endringer i læreres og førskolelæreres vurderinger av barns språklige ferdigheter |
Jan G. Mossige og Ernst Ottem |
Utsettelsesatferd hos elever i ungdomstrinnet |
Marie-Lisbet Amundsen, Per E. Garmannslund og Randi Faugstad |
Psykologisk kunnskap for barnehagebarn |
Solfrid Raknes, Karin Wulff Johansen, Hilde Tørnes og Tonje Håvardstun |
Lærerutdanning på tvers av fag i studentenes første studieår |
Elsa Løfsnæs |
Forum: Nytt år nye muligheter |
Christel Sundsfjord |
Leder 1-2017 |
Jan G.Mossige |
The Engagement for Learning Framework |
Barry and Jessica Carpenter, Jo Egerton, Bev Cockbill |
Autisme og medisinsk helse |
Nils Kaland |
The Changing Landscape of Special Educational Needs |
Barry Carpenter |
Autisme og mobbing |
Nils Kaland |
Ressurssterke jenter med ADHD |
Marie-Lisbet Amundsen og Per E. Garmannslund |
Forum: Skal vi leke sammen? Lek som spesialundervisning |
Gørild Bothner Kanstad |
Leder 1-2018 |
Fritz Johnsen |
Pedagogisk entreprenørskap om å se mulighetene og å gjøre noe med dem! |
Jarle Sjøvoll |
Pedagogisk entreprenørskap – et meningsbærende begrep om læring og danning? |
Ove Pedersen |
Pedagogisk entreprenørskap – problemløsning i skjæringspunktet mellom skole, næringsliv og lokalsamfunn |
Odd Ståle Eide |
Det entreprenørielle handlingsrommet |
Dag Ofstad |
Mot en entreprenøriell dannelsespedagogikk |
Dag Ofstad og Jarle Sjøvoll |
Hvordan sikre kvalitet i spesialundervisningen? |
Bjørg Mari Hannås |
Kommunikasjonsferdigheter som fremmer utvikling av positive relasjoner mellom lærer og elever |
Jorun Buli-Holmberg og Linda Holen Moen |
Leder 1-2019 |
Birgit Frantzen |
Narsissisme, kognisjon og atferd |
Nils Kaland |
Samfunnspsykologiens bidrag til helsefremmende strukturer |
Randi Einarson og Karl Henry Jacobsen |
AD/HD –beskrivelse av diagnose og eksempler på tiltak for elever i grunnskolen |
Camilla Askevold Særsten |
Autisme og kjønn: Kognitive forskjeller mellom jenter/kvinner og gutter/menn med ASD |
Nils Kaland |
Vi vil også lære! Gi oss digitale dingser. Da lærer vi lettere. |
Anne Helene Strand-Andersen, Bjørgulv Høigaard, Gitte Gjersdal og Stian Barbo Valand |
Samarbeid om tiltak ved bekymring for elever i skolen |
Vivian D. Haugen |
Forum: Lek som spesialundervisning |
Gørild Bothner Kanstad |
Bliss symbolspråk - et hjelpemiddel i utvikling av språkforståelse |
Torhild Kausrud |
Familierisiko og atferdsvansker; årsak og virkning |
Mona Bekkhus |
Læringslandskapet |
Turid Horgen, Ena Caterina Heimdahl og Benthe Nielsen |
Leder: Etter- og videreutdanning i PPT |
Rune Dahl |
Spesialisthelsetjenestens tilbud for mennesker med autismespekterforstyrrelse |
Laila Blaalid |
Kan barn være utsatt for risiko før de er født? |
Mona Bekkhus |
Elevsamtaler i videregående skole – hvordan husker elever dem i ettertid? |
Reidun Tangen og Steinar Theie |
Sammenhengen mellom tidlig innsats, tilpasset opplæring og spesialundervisning |
Bjørg Mari Hannås |
Det gjelder gjeld, ungdom og rehabilitering |
Hanne Thommesen og Gunnhild Falkflaug Misund |
Forum 2-2014 |
Sturla Helland |
Leder: Veiledning |
Fritz Johnsen |
Veiledning og refleksjon i erfaringsbasert læring |
Jarle Sjøvoll |
Att kvalificera sig till mentor |
Jessica Aspfors og Göran Fransson |
Videografi som veiledningsredskap for kritisk re- fleksjon over profesjonsutøvelse |
Anne-Marit Valle |
Akseptering som grunnholdning i veiledning av mi- noritetsspråklige foreldre |
Lisbeth Flatraaker |
Veiledning og kollektiv tenking i ungdomstrinnsatsningen |
Trond Lekang |
Hvordan kan veiledning bidra til tryggere profesjon- sutøvere i et etnisk mangfoldig praksisfelt? |
Lene Østby |
Forum: ”Intet om oss uten oss” |
Elisabeth Pettersson |
Leder: Små og store endringer |
Elisabeth Andreassen |
Organisasjonsutvikling gjennom kunnskaps- bygging |
Jarle Sjøvoll |
Pedagogisk analyse av læremiljø i barnehagen or- ganisasjonsutvikling gjennom kompetansebygging |
Gøril S. Nordstrøm |
Fortellinger kan bidra til nye innsikter hos om- sorgspersonalet i botilbud |
Anita Gjermestad og Laila Luteberget |
Vennskap som ressurs og satsningsområde i tje- nester til voksne og eldre med utviklingshemning |
Britt-Evy Westergård |
Forum: Underdimensjonert og uten buffere – men drømmejobben likevel! |
Cathrine Hunstad-Ulriksen |
Leder 2-2017 |
Jan G.Mossige |
Intelligens definert som evne til å lære, omtalt i et dynamisk perspektiv |
Andreas Hansen |
Språkstimulering i kommunikasjon mellom peda- gog og barn med cochleaimplantat i barnehage |
Nadja Akinshina og Ona Bø Wie |
Lokal politikk for utdanningsfeltet |
Per-Oskar Schjølberg |
Når nederlaget starter med begynneropplæringen |
Marie-Lisbet Amundsen |
Når skolen blir motstander |
Marie-Lisbet Amundsen |
Forum: Arveoppgjør – til beste for barns helse og utvikling! |
Cathrine Hunstad-Ulriksen |
Leder 2-2018 |
Jan G. Mossige |
Ordkjedeprøve som måleinstrument av leseferdigheter |
Margunn Mossige og Anne Charlotte Begnum |
Individet i et systemperspektiv; Sakkyndighetsarbeid i PPT |
Anne Sofie Samuelsen og Helen L. Bargel |
Fra ungdomsskolen til videregående skole |
Per Frostad og Per Egil Mjaavatn |
Om forlatelse |
Beate Heide |
Vi får til det vi vil – en studie av en individsystemisk prosessveiledning |
Mirjam Harkestad Olsen |
Forum: Vold mot de minste blant oss og tillitt til rettsvesenet |
Gørild Bothner Kanstad |
Systematisk Begrepsundervisning i teori og praksis |
Andreas Hansen |
Leder 2-2019 |
Therese Thornton Sjursen |
Roller og relasjoner: PP-rådgiveren mellom sakkyndig ekspert og skoleutvikler |
Lars Opdal og Sigrun W. Svenkerud |
Profesjonalitet i arbeidet med tidlig innsats |
Vivian D. Haugen |
Kva betyding har bistand frå PPT hatt for barnehagen sitt endringsarbeid? |
Ingrid Evebø Haug |
Skolens ansvar for – og elevens rett til et trygt og godt læringsmiljø |
Beate Heide og Rina Nicolaisen |
Fortell meg hvem du omgås ... |
Beate Heide og Margrethe Sylthe |
Forum 2-2019 “Mind the gap” |
Cathrine Hunstad-Ulriksen |
Kommunale velferdsyrker |
Jarle Sjøvoll |
Hva er bakgrunnen for at unge og voksne utredes for ADHD? |
Bjørg Mari Hannås |
Sats på foreldre |
Marit M. Koss og Fanny S. Platou |
Leder: «Respekt for bruker» |
Jan Mossige |
Elevperspektiver etter en traumatisk hjerneskade |
Eli Marie Killi |
Selvregulert og interessebasert læring |
Dag Ofstad |
Tør du ikke høre på meg? |
Roy Gundersen |
PALS-modellen: Livbøye eller tvanmgstrøye? |
Liv Mette Strømme |
Forum: Brukermedvirkning i PPT |
Elisabeth Pettersson |
Leder 3-2015 |
Elisabeth Andreassen |
Hva er savant syndrom, og hvordan kan dette syn- dromet forklares? |
Nils Kaland |
Om å forstå læringssituasjoner |
Dag Ofstad |
En smakebit på Systematisk Begrepsundervisning |
Andreas Hansen og Kirsti Koppen |
Dagens innsats for elever med lese- og skrivevansker |
Einar Landmark |
Diagnosens samspill med læring hos barn med autisme |
Kathrin Olsen |
Forum: å høre til-NOU 2015:2 |
Kathy Johannessen |
Leder: APD: Trick or Treat |
Jan G. Mossige |
Veiledning med fokus på skolens læringsmiljø |
Gisle Johnsen |
Arbeidsinstituttet Buskerud |
Ingebjørg Mæland og Åse Falch |
Kulturmøter i tekster og flerkulturell dannelse |
Reidun Bottenvann |
Samtaler som ikke fører fram |
Jonny Mækelæ |
Forum: Felles innsats til felles beste |
Gørild Bothner Kanstad |
Leder 3-2017 |
Jan G.Mossige |
Statistisk læring, tilegnelse av språk og språkrela- terte utviklingsvansker |
Arild Lian |
Når man hører, men ikke lytter |
Ingar Skoglund Ukvitne og Jude Nicholas |
Kartlegging av barn og unge med multifunksjons- hemming sine muligheter og potensialer |
Anita Gjermestad og Karl Jacobsen |
Pedagogiske torg som endringsarena i PP- tjenesten |
Merja Haimilahti |
Leder 3-2018 |
Jan G.Mossige |
Forsering og akselerasjon for evnerike elever - Det dårligste av de beste alternativene |
Jørgen Smedsrud |
Sinte gutter gråter ikke! |
Marie-Lisbet Amundsen |
Prosesseringshastighet og arbeidsminne |
Roy Gundersen |
Å begynne med begynnelsen – kommunale tiltak for å bedre premissene for spedbarns psykiske helse |
Innspill fra styret |
Nye skrivesituasjoner, nye skrivemåter |
Irene Løstegaard Olsen |
Redd! |
Roy Gundersen |
Forum: Utfordringene i de psykiske helsetjenestene i kommunene |
Elisabeth Pettersson |
Minoritetsspråklige barn og unges grammatiske utvikling |
May-Britt Monsrud, Kirsten Meyer Bjerkan og Anne Cathrine Thurmann-Moe |
- Jeg vil bare forsvinne, bare forsvinne |
Roy Gundersen |
Entreprenørskap som selvrealisering |
Jarle Sjøvoll |
Leder: Grøftevandring |
Fritz Johnsen |
Når belønning straffer seg |
Liv Mette Strømme |
Didaktiske rammeforutsetninger for undervisningsmetoden “Lesefokus” |
Elsa Løfsnæs |
Musikkaktiviteter og språkutvikling i barnehagen |
Bjørg Mari Hannås og Natallia Bahdanovich Hanssen |
Spesifikke språkvansker og atferds-, emosjonelle og sosiale vansker |
Geir Nyborg |
PP-tjenesten og vurdering for læring |
Toril Risberg og Natallia Bahdanovich Hanssen |
Forum: Vi må starte før! |
Ole Petter Eidjar |
Leder 4-2015 |
Fritz Johnsen |
Læringsprosesser og funksjonsvansker relatert til prefrontale hjernesystemer |
Einar Lunga og Fritz Johnsen |
Spesifikke matematikkvansker og metakognisjon |
Fritz Johnsen |
Forum: PP-psykologen: En ressurs ingen vet om? |
Ole Petter Eidjar |
Leder: Prosjektet ”Gode skoleeiere for Nord-Norge” |
Fritz Johnsen |
Gode skoleeiere – gode skoler - lokal politikk og forvaltning |
Jarle Sjøvoll |
Å lykkes i lag! – Samhandling mellom administrasjon og politikk |
Margrete Hartman |
Skoleeiers kvalitetsvurdering av egen skole |
Nils Gjermund Næss |
Dialog mellom politisk og administrativ ledelse for å fremme kvalitet i en kommune |
Nils Ole Nilsen og Morten Einar Edvardsen |
Det vanskelige samarbeidet. Makt og lojalitet i spennings- feltet mellom politikk og administrasjon |
Mette Meidell |
Tilstandsrapporten – fra årlig pliktøvelse til verktøy for kvalitetsutvikling |
Lars Aage Rotvold |
Samisk skole i norsk forvaltning - ? En skoleeierstudie med fokus på translasjonskompetanse i delte læringsrom |
Kirsten Elisabeth Stien |
Det tvetydige skoleeierskapet. Paradokser rundt organise- ringen av det politisk-administrative skoleeierskap |
Morten Brattvoll |
Forum: Fremme av verdighet og inkludering i barnehage og skole |
Ole-Petter Eidjar |
Leder 4-2017 |
Fritz Johnsen |
Metakognisjon – om å lære hvordan man kan lære matematikk |
Jarle Sjøvoll |
Fra PPT til Pedagogisk tjeneste? |
Edvin M Eriksen |
Forståelse og forforståelse |
Bjørg Mari Hannås |
Fra normal engstelighet til angst |
Kirsten Flaten |
Kartlegging av mors relasjon til sitt ufødte barn |
Arnold Goksøyr og Hege Korsviken Økland |
Forum 4-2017 |
Ole Petter Eidjar |
Diskrepans/konsistens-metoden – reiskap for sakkunnig vurdering og spesialpedagogisk praksis |
Gunvor Sønnesyn og Jack A Naglieri |
Leder. Å leve i interessante tider |
Elisabeth Andreassen |
Psykisk helse på timeplanen – kva meiner elevane? |
Anne Hilde Lystad og Stål Bjørkly |
Gutter med problematisk eller skadelig seksuell atferd - under barnevernets omsorg |
Marie-Lisbet Amundsen |
Lekens betydning for å forebygge samspillsvansker hos førskolebarn |
Beate Heide og Rina Nicolaisen |
Forum: Er våre meninger styrt av egen interesse? |
Ole Petter Eidjar |
Strukturert begrepsundervisning |
Ernst Ottem |
Sentrale utfordringer ved definisjon, utredning og identifisering av evnerike barn |
Jørgen Smedsrud |
Barns vansker med språk, lesing og sosial atferd i læringsmiljøet |
Anne Arnesen, Wilhelm Meek-Hansen, Ernst Ottem og Jørgen Frost |
Leder: Gråtelabil |
Jan Mossige |
Autisme og livskvalitet |
Nils Kaland |
Spesialundervisning i nasjonale læreplaner |
Sven Nilsen |
Rusforebyggende foreldremøter i skolen |
Øystein Henriksen m/flere |
Forum: Kan behandlere bidra til overgrep? |
Sturla Helland |
Leder: Hvor er det blitt av mobberne? |
Jan G. Mossige |
Dyreassisterte intervensjoner og autisme |
Nils Kaland |
Neuropedagogikk, eller muligheter om du vil |
Roy Gundersen |
Økning i spesialundervisning gjennom skoleløpet. Er lærernes holdninger en del av problemet? |
Per Egil Mjaavatn og Per Frostad |
Fra spesialundervisning tilbake til ordinær tilpasset opplæring |
Julie Ek Holst-Jæger |
Barn og unge som har fått alvorlig bevissthets- forstyrrelse (DOC) etter traumatisk hjerneskade (TBI) |
Anne Ekerbakke og Eva Mølmen |
Barnehagelærerens profesjonsidentitet og profesjonsforståesle |
Natallia Bahdanovich Hanssen |
Forum: Psykiske helsetjenester til barn og unge |
Sturla Helland |
Leder 5-2016 |
Elisabeth Andreassen |
Tidlig innsats for barn i risiko: Et program for å forebygge og redusere atferdsproblemer |
John Kjøbli m fl |
Formidling av erfaringer fra klasserommet |
Bente Forsbakk |
Strukturelle endringer i hjernens anatomi hos personer med alvorlig depresjon |
Kristina Borgan |
Læring gjennom estetiske uttrykksformer - kropp i rom (KROM) |
Janne Vik Lossius |
Forum: PPT, en tjeneste for byråkratiet? |
Sturla Helland |
Leder 5-2017 |
Elisabeth Andreassen |
Fagideologiske og etiske utfordringer i den pedagogisk-psykologiske tjenesten |
Finn Hesselberg |
Min båt er så liten og havet så stort |
Frank Olsen |
Tourette syndrom og livskvalitet |
Nils Kaland |
Forum: Hvem henviser til kommunepsykologen |
Sturla Helland |
Autismebarnet Petter, eller bare Petter? |
Ann-Carin Halvorsen Berg |
Er det behov for kompetanse i ernæring, kosthold og helse i barnehagen? |
Line Husjord |
Forum: Høring |
Sturla Helland |
PP-tjenesten: Individ, system eller individ i systemet? |
Johanne Strønen |
Leder: Å spille hverandre gode |
Therese Thornton Sjursen |
Lekens betydning for å forebygge samspillsvansker hos førskolebarn |
Beate Heide og Rina Nicolaisen |
Korleis kan barnehagelærarar fremme god psykisk helse? |
Astrid Reidun Berglid Bakken og Kirsten Flaten |
Om etablering av skolepsykologisk kontor i Bodø med påfølgende pedagogisk-psykologisk tjeneste. |
Gisle Johnsen |
Å by barnet opp til dans |
Jan G. Mossige og Ernst Ottem |
ADHD – Kategorien og epidemien i Norge i årene 1992 til 2011 |
Bjørg Mari Hannås |
Fra kunnskap til handling: Et pilotprosjekt for lærere som underviser elever med ADHD |
Randi Snildal og Mari Torgunrud |
Observasjon i barnehagen |
Anne-Marie Cecilie Haugstøl Talén |
Ungdomsskoleelever med lett utviklingshemning |
Hanne Marie Høybråten Sigstad |
Leder 6-2014 |
Rune Dahl |
Kommunale utordringer og erfaringsbeskrivelser |
Britt-Randi Hjartnes Schjødt |
Erfaring som kommunepsykolog i Pedagogisk Psykologisk Tjeneste |
Åshild Fuglestad |
Hordaland/Kvam Kommune /Oppvekst, samt Jondal kommune |
Anne Mo-Bjerklund |
Erfaring som psykolog i Barnevernet i Lindås kommune |
Anne Irene Nygård |
Erfaring som kommunepsykolog Helsestasjonens Familiesenter i Sandnes |
Eldrid Robberstad |
En Losfunksjon for barn og unge - erfaringer fra Porsgrunn kommune |
Catharina Finnebråten Waage |
Selvregulert og interessebasert læring |
Dag Ofstad |
Besøk til Hart House, internatskole for barn med lærevansker i Gambia |
Scheving / Egeberg |
Forum. De det “er no` med”... |
Gørild Bothner Kanstad |
Leder: PP-tjenesten |
Fritz Johnsen |
Individ- eller systemfokus i pedagogisk-psykologisk tjeneste |
Jarle Sjøvoll |
Tilknytningsvansker i skolen |
Karoline Olaisen |
Psykososial helse i læringsmiljøer |
Jan-Birger Johansen |
SEVU-PPT - Et bidrag til utvikling av PP-tjenesten? |
Øystein Lund |
PP-tjenesten en merkevare? |
Rolf B. Fasting |
En skoleintegrert pedagogisk psykologisk tjeneste i videregående skole |
Randi Stranda |
Forum: Grunnskole, “kebab-norsk” og sånn.... Erre så nøye à? |
Gørild Bothner Kanstad |
Forum: Men hvem gør det ? |
Sturla Helland |
Leder 6-2016 |
Elisabeth Andreassen |
Jentene sliter |
Per Egil Mjaavatn og Per Frostad |
Språklig engasjerbarhet hos barn mellom 1-3 år |
Siri Sandland og Ida Ohm |
Når foresatte klager på spesialundervisningen |
Marie-Lisbet Amundsen |
Kvinnelige studenter med ADHD - arbeidsvaner i høyere utdanning |
Marie-Lisbet Amundsen og Per E. Garmannslund |
Observert klasseromsinteraksjon som grunnlag for profesjonell utvikling |
Sigrun Ertesvåg og Elsa Westergård |
Forum: E-læringsprogram for forebygging av vold og seksuelle overgrep |
Christel Sundsfjord |
Autisme og kjønn: Forskjeller i sosial og ikke-sosial atferd mellom /kvinner og /menn med ASD |
Nils Kaland |
Utredning av elever med matematikkvansker |
Bente Lauvås |
Leder 6-2017 |
Therese Thornton Sjursen |
Gjensidig verdsetting som endringskraft blant skoleeierne |
Tom Tiller |
Læreres behov for å bli ivaretatt når elever truer med og bruker vold |
Børge Skåland |
Rett til kompetent spesialpedagogikk – eller fortsatt kamp om ressurser uten rettigheter? |
Edvin M Eriksen |
There is a crack in everything. That’s how the light gets in. |
Frank Olsen |
Forum: Psykisk helse i skolen |
Christel Sundsfjord |
Leder 6-2018 |
Fritz Johnsen |
Læreres arbeid med den grunnleggende leseopplæringen for minoritetsspråklige elever |
Veronika K. Dørum og Natallia Bahdanovich Hanssen |
Organisering av leseopplæringen for minoritetsspråklige elever i barneskolen |
Veronika K. Dørum og Natallia Bahdanovich Hanssen |
Skolerelaterte faktorer knyttet til psykisk stress og uro hos elever i ungdomstrinnet |
Marie-Lisbet Amundsen og Per. E. Garmannslund |
Systematisk Begrepsundervisning (BU) i Seattle |
Andreas Hansen |
Dag Hareide på feil mobbespor |
Erling Roland |
Hareides mobbekritikk: Sterke meninger på̊ svakt faglig grunnlag |
Dan Olweus |
Mestring |
Rolf Skjelstad |
Mobbing: Tåkelegging er neppe løsningen |
Svein Larsen Og Terje Manger |
PPT – foreldrenes advokat eller skolens løpegutt? |
Kari K. Ask, Hanne Løvli og Mie Høydal |
Enkelt-ords lesing og relasjonell prosessering |
Ernst Ottem og Jørgen Frost |
Aksjonsforskning som innovasjonsverktøy i PP-tjenesten |
Toril Risberg |
Dynamisk utredning og tiltak i skolen |
Felicia Lie og Stephen von Tetzchner |
Hva nå, PPT? |
Jenny Elise Steinnes |
Når gode råd blir for dyre |
PPT for Indre Østfold |
Kjeft i barnehagen. Barn, som har det vanskelig får mest kjeft i barnehagen |
Elisabeth Børnich |
Tilpasset opplæring for elever med spesielle behov |
Edvin M. Eriksen |
Skolekommunen i erstatningssaker – mangler i tidligere leseopplæring |
Stein Schiøll |
En systemisk forståelse av diskrepansen mellom holdninger til mobbing og faktisk mobbeatferd |
Vidar Maxmilian Husby |
“Blanke Ark” TV-serie på TV Norge, høsten 2009 |
Kjell Skogen |
Keiser Julian og pave Gregor som hindringsfaktorer i en PP-sosio- noms hverdag |
Kari L. Svendsen |
Eleven i fokus? Hovedfunn og konklusjoner i en brukerundersøkelse |
Jens. B. Grøgaard og Eifred Markussen |
“Hun sitter jo bare der!” Fokus på innagerende atferd og tiltak sett i lys av Daniel Sterns teori |
Ingrid Lund |
”Münchausen syndrom by proxy” Hjelpeapparatets skjulte overgrep |
Mette Wright Larsen |
Språk sprenger grenser |
Øystein Djupedal |
Ideologi og virkeligket i norsk skole, bakgrunnsteppe |
Harry Kvalvik |
Kvalitetsskolen |
Edvard Befring |
Barn med foreldre som ruser seg |
Hilde Evensen Holm |
PP-tjenesten i Møre og Romsdal 2005/2006 |
Ola Bræin |
Nettbasert veiledning som bidrag til avlæring og forebygging av mobbing i skolen |
Gisle H. Johnsen |
Rettferd. Professor Edvard Befring intervjuet av Fritz Johnsen |
Fritz Johnsen |
Barns psykiske hels - mellom ambisjoner og realiteter |
Randi Talseth |
Skadelig omsorg. By Proxy-tilstander og PP-tjenesten |
Jan Kåre Moan |
Spesifikke språkvansker hos barn og unge |
Arild Lian og Ernst Ottem |
Innovasjonsstrategien praksisrettet aksjonsforskning |
Gisle Johnsen og Jarle Sjøvoll |
Vennskap |
Anne Inger Helmen Borge |
Yrkeskvalifiserende utdanning i møte med praksis: Fra spesial- pedagogisk mastergradsstudium til yrkes- praksis på det psykososiale området |
Astrid Askildt, Erling Kokkersvold, Ivar Morken, Hanne Marie Høybråten Sigstad |
Barn i sorg og krise |
Audun Askim |
Konfliktløsing mellom hjem og skole - en forståelses- og metodetilnærming |
Ann Kristin Kjemsaas |
Rådgivning til minoritetsspråklige foreldre fra et multikulturelt perspektiv |
Meral Øzerk |
“ikke så lett” |
Grete Evjen Kristiansen |
Egenledelse (eksekutive funksjoner) og retrospektiv kognitiv tenkning |
Peter Arnesen |
Leder: Når språk ikke virker |
Rune Dahl |
Utredning av ADHD hos minoritetsspråklige elever i grunnskolen |
Meral Øzerk og Jan Arne Handorff |
Begrepslæring for barn og unge med språkvansker |
rnst Ottem, Fanny Platou, Olaug Sæverud og Bente Ursin Forseth |
Leder: Jakten på den pedagogiske origami |
Rune Dahl |
Læringsmiljø som fremmer opplæringsbetingelser for elever med oppmerksomhetssvikt |
Jorun Buli-Holmberg og Meral R. Øzerk |
Faglige og etiske dilemmaer i PP-rådgiverens profesjonsutøvelse |
Eva Janitz |
En kritisk beretning om «Den store nordiske mobbekrigen» |
Dag Hareide |
«Morten mobber Mona» – Hvem har skylda? |
Karin Rørnes |
Kultur for læring i en inkluderende skole – rom for alle, blikk for den enkelte |
Astri Müller Indrebø |
PP-tjenesten i år 2010: Den integrerte oppveksten |
Jan Skjerve |
To er harmoni – tre er kaos |
Brynjar Gunnarskog og Håkon Rambøl |
IKT - et tiltak for de med språk-, lese- og skrivevansker |
Einar Landmark og Tone Finne |
Ekkolali belyst med eksempler fra en blind gutt med autisme |
Harald Martinsen, Anne Signe Høyvoll Piros, Inger Rime og Gro Aasen |
Elever som utfordrer opplæringens kontekst |
Jarle Sjøvoll |
Kognitive markører for dysleksi og spesifikke språkvansker |
Monica Melby-Lervåg |
ICDP Programmet – et relasjonsorientert og empatibasert program rettet imot barns omsorgsgivere |
Karsten Hundeide |